foto: Kristina Blom



Namn: Kristina Blom
Utrustning: Canon EOS 30D + Sigma AF 28-80mm 3.5-5.6 II Macro (analogt)
Inställningar: f/5.6, 1/60 sek, ISO 200
Bilden föreställer ett spindelnät i motljus.

Till att börja med så tycker jag att det är en bild med fina och härliga färger. Det är snyggt med det kontrastrika och den något dimmiga och diffusa himlen bryter av fint. Gillar också hur kraftig spindelnätet ser ut.

Det jag skulle velat se är dock att du tog några steg närmre spindelnätet, jag förstår tanken med dom höstiga löven, men jag tycker dom tar för mycket fokus. Det är för mycket saker och det känns lite rörigt. Jag hade föredragit om du fokuserade enbart på spindelnätet och fick fram dess häftiga mönster, med solen som tittar fram i bakgrunden.
- Johanna

Jag gillar den nedre delen av bilden, spindelnätet syns väldigt tydligt och frosten(?) på det gör att det blir ännu snyggare, sen så tycker jag även att det är snyggt att löven inte är så jätteoskarpa. Dessutom är färgerna fina rakt igenom.

Jag tror dock, som Johanna skrev, att bilden hade blivit snyggare om du hade gått lite närmare och riktat in dig lite mer på att fånga spindelnätet och dess detaljer. Sen tycker jag att det är lite väl mycket utrymme ovanför spindelnätet som inte tillför något över huvud taget. Det är dock lite snyggt med solen uppe i hörnet, men det kan du fejka till lite smått i ps, genom att använda lensflare. Om du vill så kan du beskära bort lite i underkant och en hel del i överkant och sen testa att konvertera den till svart/vit. Tror det skulle göra denna bild en hel del mycket bättre.
- Oskar

Kommentarer
Postat av: Sara

jag tycker att bilden är jättevacker, lite trolsk!

2009-01-28 @ 14:43:14
URL: http://lillararasara.blogg.se/
Postat av: Danne

Något närmare. Sen hade jag testat att beskära så att grenen i vänsterkant försvinner. Den är bara halv nu och drar åt sig ögat, för något saknas.



Jag hade även testat en fyrkantig beskurning och testat hur bilden hade blivit utan solen uppe i bild. Den är för ljus och det första mina ögon söker sig till på bilden. Får du bort den så tror jag att du får mer fokus på det som är meningen att vara motivet i bilden.

2009-01-28 @ 14:56:30
URL: http://www.carlbomphotography.com
Postat av: cassie

får man säga än sak om bilden,

Ja håller med d ni sa men jag tycker att träden som är lite oskarpa är väldigt fina faktiskt,

Det ger en "mystik" i bilden. Hehe



men jag är ju då ingen proffskritiker!

2009-01-28 @ 15:15:30
URL: http://casshi.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ett super häftigt spindelnät som du har letat fram tycker jag, har aldrig sett något liknande. Håller med resten om att närmare skulle vara bättre. Närmare så att man verkligen ser nätet ordentligt.

2009-01-28 @ 15:27:36
URL: http://iomia.blogg.se/
Postat av: Stina

Tack så mycket för att ni tog med min bild! Och jag håller med er i det mesta. Har funderat på hur den skulle bli i s/v och ska prova det nu. Den här bilden är så typiskt mig - jag går inte nära tillräckligt ofta, vilket gör bilderna lite tråkigare än de borde vara. Dessutom så kan jag inte PS utan och innan än. Bra idé, Danne, att beskära bilden annorlunda - har jag inte ens tänkt på. Och ja, jag håller med dig cassie om träden - men ska prova beskära dem ändå för att kolla hur det blir.

Tack snälla för tipsen! Återkommer om jag gör någon sensationell redigering! ;)

2009-01-28 @ 15:36:03
URL: http://stinabloom.wordpress.com
Postat av: Stina

Om någon är intresserad av nya bearbetningar så finns de här: http://stinabloom.wordpress.com/2009/01/28/spindelnatet-fotokritiserat/

Jag tror jag ska behålla den i färg...

2009-02-02 @ 22:41:29
URL: http://stinabloom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0