foto: Jennifer Oscarsson




Fotograf: Jennifer Oscarsson
Utrustning: Panasonic Dmc fz18
Bilden förställer en humla i ett körsbärsträd

Det första jag tänker på när jag ser bilden är färgerna, gillar den ljusblåa himlen mot körsbärsblommorna. Tycker även att det är snyggt med det korta skärpedjupet och placeringen av fokus är bra. Det jag reagerar på är ramen som tar upp alldeles för stor plats av bilden, har aldrig riktigt gillat photoshop-ramar, tycker mest att det förstör en bild. Förutom det så hade det ju självklart vart trevligt om humlan hade kollat åt andra hållet men det är ju ganska svårt att påverka. En till sak som är ganska svår att påverka vid själva fotandet är grenarna i bakgrunden, tycker de stör lite, iallafall de som går diagonalt.

Fin sommarbild som får mig att längta efter värme, härliga färger och en trevlig humlerumpa. Det du kan tänkte på till nästa gång är att skippa ramen, iallfall om jag får bestämma ;)
- David


Vi börjar med det positiva då. Färgerna känns väldigt mjuka, inte för starka och de fungerar väldigt väl tillsammans. Skärpan är väldigt bra och skärpedjupet passar bilden perfekt. Bilden får en att längta till sommaren såhär i vintermörket.
Sen har vi även lite saker som skulle kunna göras lite bättre. Först och främst så gillar jag inte ramar, har aldrig gjort och kommer nog aldrig att göra det heller, så den tycker jag att du ska ta bort. Sen tycker jag också att grenarna skäl väldigt mycket uppmärksamhet från huvudobjektet, dvs humlan. Sen känns bilden också en aning för tajt beskuren.

Över lag en behaglig bild att se på, men som skulle kunna bli bättre utan ramen.
- Oskar


Jag tycker det är en bra komposition och bra skärpedjup. Skärpan ligger där den ska och jag tycker att du tagit en härlig bild med skön stämning. Även om jag kanske tycker att grenarna skär lite för mycket av uppmärksamheten.
Det jag möjligtvis hade velat ändra på är att jag tycker det är lite gulstick i bilden vilket gör att färgerna känns lite "smutsiga". Det är jättebra att du fått en varm känsla som speglar årstiden, men att lägga till lite rött i det gula gör att bilden fortfarande känns varm utan att man får en gul hinna över bilden.
Sen håller jag med övriga att jag helst hade sluppit ramen, oftast tycker jag inte att ramar tillför något alls utan oftast snor fokus från motivet. Annars, bra jobbat!
- Johanna


Kommentarer
Postat av: Maria

Tycker ni gör ett jättebra jobb som startat denna blogg tillsammans. Samtidigt är ni väldigt omtyckta bloggare samt "fotografer" :) Keep it up!





Vad jag ville påpeka var detta: När ni ger kritik på en bild så är det finemang förutom att man vet inte vem som skrivit vad av er alla. Det skulle underlätta om det stod vem som skrev vad för kritik och även då personen som vill ha kritik på sin bild kan skriva tillbaka till er (antingen här eller på respektives blogg).





Just nu ser det ut som att David har skrivit två texter med kritik då det är på hans blogg jag läst om detta koncept, samt han som gjort desigen/bloggen.





Ville bara ge min syn på det hela! Tack, och lycka till! :)

2009-01-24 @ 09:23:45
URL: http://killerpussy.blogg.se/
Postat av: I s a b e l l

En tanke bara :P



Det skulle vara roligt att se vem som kritiserat vad.

2009-01-24 @ 11:17:18
URL: http://annaandersson.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Kalas ! :D får man skicka in hur många bilder som helst ? :)



ps. jag har länkat och även kommenterat lite av era svar :)

2009-01-24 @ 13:52:53
URL: http://metrobloggen.se/starofusa
Postat av: sanna

oj vad fin bild :)

2009-01-24 @ 21:55:49
URL: http://sannaliindstrom.blogg.se/
Postat av: Marielle

there she goes

2009-01-25 @ 02:38:59
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Stina

För att ge lite egen kritik då: Angående grenarna. Jag tycker att de två grenarna som är närmast humlan är jättefina (de andra grenarna känns onödiga dock)! De ramar in fint, plus att de korresponderar i färg med humlan. Kontrasten mellan det mjuka/rosa och det hårda/kantiga blir bra. Det gör bilden lite roligare tycker jag än om det bara varit humlan och blommorna.

2009-01-25 @ 10:45:17
URL: http://stinabloom.wordpress.com
Postat av: elin

huuuur FIN bild som helst. är helt tagen.

längtar till våren så jag själv kan fota runt alla träd dom står i blom =)

2009-01-25 @ 18:09:37
URL: http://sooeet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0