foto: Emma Bertilsson



Namn: Emma Bertilsson
Utrustning: Nikon D40, Sigma 17-70mm 2.8-4.5 HSM Macro, Nikon blixt SB-600
Bilden är ett porträttfoto av min kompis.

Jag tycker att det är en fin komposition, den är bra beskuren och du har fått med precis det som är viktigt. Tycker också att det är bra att du valt att inte ha med hela ansiktet i speglingen. Tycker du fått en bra kontakt med modellen, hon har en fin blick.
Dock tycker jag att det ser ut som att du gått åt lite hårt med hudretuschen, man ser lite fläckar och det ser utsuddat ut. Jag får tyvärr en fejkad känsla. Linjerna och skuggorna i ansiktet har försvunnit och det gör henne lite platt.
Något jag också hade föredragit är om speglingen inte hade varit lika framträdande, kanske en något diffusare känsla eller om du hade lättat den något. Så att man hade skiljt de två delarna i bilden åt.
- Johanna

Den här bilden är jättefin tycker jag. Bra komposition och vinkel, jag gillar att hon tittar rakt in i kameran.
Men retuscheringen av hennes hud gillar jag inte alls, den är på tok för mycket och väldigt flammig på vissa ställen, särskilt på kinderna och axeln. Men både skärpan och ljussättningen har du fått till alldeles perfekt.
- Annika


Tycker det är ett trevligt porträtt som sticker ut lite från mängden. Det finns dock en del saker som kunde gjorts bättre och det jag framförallt ser direkt är att du verkar ha klonat rätt mycket i bilden, det är verkligen brist på skuggor och annat i ansiktet, det blir lite platt. Sen finns det faktiskt ställen där det ser väldigt kletigt ut, tex på axeln. Jag tycker även skärpan är snygg FAST kanske lite för uppenbar uppskärpning på handen. Tror det hade varit nice om det bara hade vart en glasskiva under henne istället för en spegel. Snyggt annars och ett väldigt fint porträtt, bra jobbat!
- David

Kommentarer
Postat av: Mattias

Annika, hur kan du säga att skärpan är perfekt? Bilden är ju överskärpt så det skriker om det, kolla tex på den vänstra handen i bilden, inte snyggt.

2009-01-29 @ 14:40:13
Postat av: G I L R A E N

Mattias: När man lägger in bilder i blogg.se blir kvalliteten sämre, så ser det inte ut i fullformat i min dator.

2009-01-29 @ 14:43:48
URL: http://gilraen.se
Postat av: Annika

Mattias: Jag tycker faktiskt inte att den är SÅ jävla överskärpt. Det är värre med bilder som inte är uppskärpta alls. Men ja, möjligt att det är lite för mycket just på vänstra handen.

2009-01-29 @ 14:48:26
URL: http://annikasvenmarck.wordpress.com
Postat av: ♣ SOFUCKT - EN GALEN FOTOBLOGG ♣

Super vacker bild det där :)

2009-01-29 @ 17:41:17
URL: http://sofuckt.blogg.se/
Postat av: Saija

Jag tycker också att bilden är supersnygg!!!

Bra gjort!



Däremot hade jag också velat se den med lite "suddigare" spegling.



:) /Saija

2009-01-29 @ 20:06:14
URL: http://www.saijamerio.se
Postat av: Stina

Fint porträtt och fin modell! Personligen är jag lite fundersam till beskärningen på speglingen av ögat - att man bara ser ögonvitan tycker jag ser lite spöklikt ut... Kanske om du hade haft med lite av irisen?

2009-01-30 @ 16:42:17
URL: http://stinabloom.wordpress.com
Postat av: Annelie

Gillar tyvärr inte denna bilden överhuvudtaget...För mycket retuschering av huden som tidigare nämnt, håret ser smutsigt och stelt ut, för mkt unsharp mask som även det tidigare nämn, sen undrar jag vad rosen gör där? Ringarna matchar inte och att man ser lite av ett armband i vänstra kanten stör mig.



Nu kanske jag bara låter som en grinig, hemskt elak know-it-better, inte alls det jag menar. Men sidan heter ju ändå fotokritik...

2009-02-08 @ 02:51:28
URL: http://arosencrantz.wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0