foto: Klara Edvardsson x2





Namn: Klara Edvardsson
Utrustning: Canon eos 450d, kitobjektiv 18-55mm
Vad föreställer bilden: En katt och en kebaberia i Spanien

Första bilden: Jag älskar färgen i den här bilden, den känns varm och lite gammaldags vilket gör att den passar bra ihop med motivet. Jag tycker också att det är fin kontrast och struktur i den. Tycker att du överlag har lyckats otroligt bra med fotot.

Dock kan jag känna att palmen uppe i hörnet stör. Den syns inte helt och ögat drar åt flera olika håll eftersom det är många skyltar på höger sida. Jag hade gärna sett att du tagit ett steg bakåt och låtit lite mer palm och rymd uppåt kommit med. Då hade man inte fått den kapade känslan, kanske låtit den vara liggande så man ser mer än bara hälften av skyltarna.
Men annars tycker jag det är riktigt snyggt.

Andra bilden: Otroligt charmig bild. Modigt att du vågat kapa katten och tagit med massor av mark, men det funkar och jag gillar det verkligen. Det skapar spänning eftersom det ser ut som om katten är på språng. Dock tycker jag att du kanske hade kunnat ta med lite mer av katten, bara några millimeter till.

Annars är färgerna precis lika grymma som i din andra bild. Är ju ett fan av vinjettering som jag vet många har svårt för, men här passar det in väldigt bra då den ramar in bilden.
Måste erkänna att detta har blivit en av mina favoritbilder nu, riktigt imponerad och jag älskar att bli förvånad över när fotografer bryter mot "kompositionsregler."
- Johanna

Första bilden: I like!! Den här sortens bilder gillar jag, med en väldigt stel, symmetrisk komposition och raka linjer. Färgerna är dessutom riktigt läckra, så ljust och härligt. Plus att du fått fram texturen i dörren riktigt bra.
Det finns inget jag kan klaga på alls, förutom palmen då kanske som Johanna nämnde. Riktigt spännande ställe tycker jag det är, snygga skyltar och schysst atmosfär.

Andra bilden: Jag blev så glad första gången jag såg den här bilden! Gillar verkligen att du brutit mot varenda jävla liten "regel" som finns och tar hem full pott ändå. Regler är till för att brytas sägs det ju!
Färgerna är kanon precis som strukturen och känslan på sanden. Sjukt bra helt enkelt!
- Annika

Första bilden: Riktiga sköna färger, även om de är rätt omättade, om man kan kalla det för det. Ger en schysst känsla och får det att kännas som om det var tagen för länge sedan. Gillar komponeringen med dörren och alla skylta. Många trevliga detaljer som mönstret på dörren och klistermärkena på fönstren, men pricken över i är nog ändå klockan. Gillar den skarpt.

Det som stör mig är att det vita vågorna är rätt utfrätta, samt att himlen är helt överexponerad. Om du fotade i raw så kan du testa att göra om bilden och använda dig av två exponeringar, tror det skulle bli bättre. Sen så känns palmen uppe till vänster rätt störande, den själ för mycket uppmärksamhet tycker jag. Men över lag, en mycket trivsam bild!

Andra bilden: Älskar denna bild, jag brukar själv komponera mina bilder lite annorlunda och jag följer inte de s.k "komponeringsreglerna" som johanna nämnde här ovan, speciellt ofta. Tycker det gör att bilderna känns lite mer originella, trots att man tar på rätt vanliga motiv.

Tycker ljuset är riktigt snyggt med, vinjetteringen passar perfekt. Snyggt att katten är skarp också. Jag skulle kunna tänka mig att du tog bilden utan att titta i sökaren, så att du missade katten, men att det ändå vart ett bra resultat. Jag kanske har fel, förlåt isåfall :) Hehe, men i alla fall, en helsnygg bild som jag inte har något negativt att säga om.
- Oskar

Kommentarer
Postat av: MICHAELA D

ska man skicka om ansökan om att få sin bild kritiserad eller har dom kommentarerna kommit tillbaka? :)

2009-02-04 @ 16:10:55
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Annika

Michaela: Alla kommentarer har kommit tillbaka och vi betar av dem i den takt vi hinner! Ni behöver INTE skicka samma bild flera gånger :)



Däremot kan det vara ganska lång väntetid på att få sin bild kommenterad och vi kommer inte heller kommentera varenda bild vi får in, det finns helt enkelt inte tid för det.

2009-02-04 @ 16:22:11
URL: http://annikasvenmarck.wordpress.com
Postat av: klara

Tack så mycket för kritiken och alla fina ord! Kebaberian låg utmed en gata med fler butiker, så att ta med så mycket mer skulle nog inte gett samma "spänning". Palmen gillar jag inte så mycket heller, men den var svårkomponerad särskilt eftersom jag hade bråttom men absolut ville ha den fantastiska restaurangen på bild. Hade aldrig trott att den skulle bli så bra just då. Ang. Katten, Oscar, så minns jag inte om jag missade eller ej, jag är ett stort fan av såna där komponeringar själv och har aldrig sett "missen" som just en miss (typ "åhnej...eller okej den kanske var snygg ändå"). Men riktigt hur det gick till minns jag inte! Handlar väl om vad man väljer att behålla också, inte bara vad man lyckas fånga :)



(Och tack Johanna för den fantastiska komplimagen, blev jätteglad!!)

2009-02-04 @ 19:07:27
URL: http://klarastiger.blogg.se/
Postat av: hilda

fy 17 vilken underbar bild, jag tycker verkligen denna var helt otrolig.

2009-02-04 @ 19:23:25
URL: http://retaliate.blogg.se/
Postat av: fotograf therese - operfekt.blogg.se

jag gillar båda bilderna, färgerna & kompositionerna är jättebra i dem!

Men det första jag tänkte på med den översta bilden är att den skulle behöva rätas upp lite, nu känns hela bilden liite sned & lutar åt höger.

2009-02-12 @ 09:35:20
URL: http://operfekt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0