foto: Irene Andersson




Namn: Irene Andersson
Utrustning: Canon eos 400D + Canon EF 50/1.8 II
Bilden föreställer en väldigt kelig katt som jag mötte på en av mina fotopromenader.

Det är aldrig enkelt att fota katter, här tycker jag att det är bra att du fått skärpan på den del av kattens ansikte som är närmast kameran iallafall. Det är svårt att tänka på när man har en vild katt framför sig men till nästa gång kan du testa använda dig av ett större bländartal så du fått fokus på fler delar av kattens ansikte. Det jag tänker mest på när jag ser bilden är att den är lite tätt beskuren. Kattens halva huvud och morrhår försvinner utanför bild vilket är lite tråkigt, hade du bara kommit en bit längre bort så tror jag att det hade blivit bättre. Annars tycker jag att är det trevligt ljus i bilden och det är trevligt med skärpedjupet, något du kan testa i photoshop är att ljusa upp den lite lite och lägga på lite skärpa i efterhand.

Jag var inne och kollade på resten av kattbilderna från samma session och jag tycker de två översta var jättefina, men som sagt katter är svårfotade har ett eget exempel på min blogg.
- David

Först och främst tycker jag att det är lyckats ta ett bra kort på en katt så pass nära som du gjort, för när jag ska göra detsamma så kommer jämt katterna så nära kameran så att de inte går att få ett bra kort. Sen är de så pass snabba att det är svårt att få en skarp bild. Det bästa är väl nästan om de ligger stilla inomhus, samtidigt som man smyger upp på dem och tar ett par snabba kort.

Jag gillar färgerna, och skärpan på det ena ögat är bra. När man fotar porträtt, både när det gäller människor och djur så ska man alltid se till att ögonen är skarpa. Dessvärre så är de vänstra ögat lite suddigt, vilket är lite störande. Sen hade jag gärna viljat ha ett lite större skärpedjup så att nosen och blev skarp. Men, för att avsluta med något bra, så tycker jag att snöflingorna skapar väldigt sköna detaljer.

Några tips bara, du skulle kunna testa att ljusa upp bilden lite, skärpa upp ögonen och öka kontrasten lite.
Om du vill kan du även testa att konvertera den till svart/vit, om du vill. Tror att det skulle kunna bli bra, om man gör det på rätt sätt! :)
- Oskar

Håller inte riktigt med dom andra om att nosen behöver vara så skarp. Det kan skapa lite intresse av att man lekt med skärpedjupet, så länge ögonen är skarpa. Tyvärr är det vänstra ögat lite oskarpt och ganska mörkt. Prova att lätta upp och skärp till det. Tycker bilden har en skön vinkel och beskärning, men det stör lite att dom vänstra morrhåren blir så kraftigt avhuggna.

Något du verkligen lyckats med är färgerna, det ser klart och snyggt ut. Den vita snön mot den orangea katten. Har katter själv och vet att det är otroligt svårt att fota dom, att du lyckades fånga en sån bra bildserie(tittade på resten på din blogg) Dock tycker jag nog att det här var den svagaste bilden i serien. Dom andra var mer spännande när man fick se mer av katten och av snön.
 - Johanna

Kommentarer
Postat av: Nene

Tack fäör kritiken ;) Det var riktigt svårt att få bilder på dem från lite längre håll, eftersom den hela tiden ville bli klappad, så varje gång jag tog några steg bort följde den efter och snodde sig runt mina ben :P

2009-01-24 @ 15:27:54
URL: http://nene.webblogg.se/
Postat av: Camilla

grymt söt katt och fin bild :)

2009-01-26 @ 15:17:23
URL: http://artondejuni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0